De ware identitijd.?!

Het gekke maar ook leuke van een project waarbij iedereen naar hetzelfde onderwerp werkt vind ik altijd dat de uitkomst zo ontzettend verschillend is. Ik kan me altijd erg verbazen over ál die totáál verschillende benaderingen. Een contaminatie als 'Identitijd' kan op honderden, ik gok zelfs wel op duizenden andere manieren worden verbeeld. In de lessen die ik geef kom ik eigenlijk ook altijd hetzelfde fenomeen tegen (gelukkig!), steeds weer erg leuk om één en dezelfde opdracht te zien worden tot bijvoorbeeld honderdveertig verschillende werkstukken. 

Een ander bijzonder voorbeeld in het kader van de verschillende benaderingen in de verbeelding: als je een groep portretten laat maken van dezelfde persoon. Het is natuurlijk te zien dat het dezelfde persoon is die getekend/geschilderd of geboetseerd wordt, maar wat er ook nog bij komt is dat je heel vaak aan het portret ziet WIE de maker is! En dan bedoel ik uiteraard niet dat het te zien is aan de signatuur. In de gelaatstrekken of de houding zie je zaken terug die eigenlijk van de maker zélf zijn: zoo grappig..! iedereen staat dus onbewust misschien wel zichzelf te tekenen..! Is dat geen WARE IDENTITIJD..?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ergens beginnen en heeeel ver terug gaan