Veel mensen op 1 stekkie

Soms kunnen dingen echt raar lopen. En soms komen dingen op een heel toevallige manier bij elkaar. Dat is ook wat er hier deze week gebeurde toen ik nog wat nader onderzoek deed naar de vroegste vroege voorouders. Ik kwam er weer eens acht hoe belangrijk een bron is, want was ik éérst gaan zoeken via de Historische Vereniging (Avereest) in plaats van het Historisch Centrum Overijssel, dan wist ik andere feiten en dat zou uiteraard invloed hebben op hoe proces zou gaan lopen het werk er uit zou gaan zien. We vonden ook nog een doos die hier nog ergens stond en blijkbaar een paar keer onbedacht aan de kant gezet was met allemaal door de muizen aangevreten brieven en kaarten en zo van plusminus 100 jaar geleden..! Hierdoor kon ik weer wat meer verbanden leggen tussen bepaalde namen in de familie die ik nog niet goed kon plaatsen.

Maar goed, het spitten in dat verleden is wel even leuk en levert soms heel verrassende feiten op. Eén daarvan is dat dit erf waar wij wonen, sinds een halve eeuw ongeveer 7 hectare groot is. Deze week ben ik er dus achter gekomen dat het ‘t Erve Groot Oever’ vroeger 197 (!!!) hectare groot was..! Dus zeg maar heel Groot Oever was van deze familie..! Ergens zag ik een staatje van de namen van de personen die er woonden, namelijk een stuk of 20 inclusief kinderen, meiden en knechten. Ik wist dat er met veel mensen in kleine huizen gehokt werd vroeger maar blijkbaar was het normaal dat er zo’n 20 mensen konden wonen in twee boerderijen. Dit erf en die van de buren hoorden vroeger bij elkaar, maar dan hebben we het over 100 jaar geleden. Dat véél langer daarvoor het erf véél en veel groter was en er dus ook veel meer mensen konden wonen, tja, dat was een verrassende ontdekking..!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ergens beginnen en heeeel ver terug gaan

Leuke dingen doen OP de Reest..?

De ware identitijd.?!