Een zeer oorspronkelijke bewoner van de Reest (1)

In mijn vorige blog had ik het er al even over: ratten. Onlosmakelijk verbonden met water, ook met de Reest..! Ze zijn natuurlijk best schuw maar aan de holen in de oevers zie je dat ze er wel degelijk zijn. Je moet geluk hebben als je er eentje wilt zien lopen of zwemmen (hoewel sommigen dit niet zo snel geluk zullen noemen.. Met van die kruipende snelle beesten is het 'aaaarrgghh-effect' best groot ;-) 
Zoals gezegd, als kind werd ik goed gewaarschuwd, zelfs bang gemaakt, want ratten, ja die brachten de meest vreselijke ziekten over. Als tiener had dit op mij blijkbaar geen enkele invloed meer, want als 15-jarige leek me niets mooier en stoerder dan zo’n beest op je schouder te hebben en overal mee naar toe te nemen. Onder geen enkele voorwaarde mocht ik zo’n beestje hebben, maar toch schafte ik er gewoon een aan, zéér tegen de wil van mijn vader. Ondanks dat het maar een tamme rat was, een rat was in zijn ogen gewoon een rat. Ruzie. Huilen. Drama. Ik nam hem dus ook mee naar school want dat voelde toen als het ultieme ‘voel je stoer’ (…). Erg lang heb ik het beest volgens mij niet gehad, want hij ging op een gegeven moment bijten enzo en dat was nu ook niet bepaald mijn idee van een leuk huisdiertje.

Nu wou ik wel eens weten hoe dat precies zat met ziekte en verderf die deze beesten met zich mee brengen, dus ik heb wat mini-research gedaan. Ik stuitte op verschillende feiten. Men heeft het er nog druk mee om ze te bestrijden in de rivieren en dijken. Het schijnt dat de rattenvanger van Reest en Wieden geen publiciteit wil, maar ik vond een interessant filmpje van een ander waterschap wat mooi weer geeft hoe e.e.a. in zijn werk gaat. https://www.waterschaprivierenland.nl/muskusrattenbeheer/common/muskusrat.html

Verder goed nieuws over de muskusrat: het zijn namelijk helemaal geen ratten! Het zijn gewoon waterkonijnen. Althans zo noemen de Belgen de muskusrat en dat klinkt al heel anders vind ik. (Een bruine of zwarte is wel een echte rat en leeft niet in het water. Is ook een stukje kleiner). Maar de naam muskusrat is ook weer misleidend want het is eigenlijk een grote WOELMUIS. Nou dat klinkt nóg vriendelijker toch? Dus tot zover valt het mee.
De volgende keer meer..



https://www.hunzeenaas.nl/about/veiligheid/Paginas/Muskusrattenbeheer.aspx



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ergens beginnen en heeeel ver terug gaan

De ware identitijd.?!