Reestgenen

Het kunstwerk wat ik in september zal plaatsen voor het project 'Reestzin' is sterk geïnspireerd op mijn persoonlijke verleden. Eigenlijk nog beter gezegd: het verleden wat ik in mijn genen van vaders kant mee draag. Voor mij moest het werk gaan over de generaties die altijd gewoond hebben op deze plek aan de Reest: Groot Oever. 
Het is al jaren geleden dat ik wat research deed naar de familiegeschiedenis van Dekkers kant, dan ga je terug naar de Damans (geen onbelangrijke types in Avereest/Dedemsvaart), dan komen er in de 19e en 18e eeuw enkele generaties Ten Oever en de mooiste ontdekking die ik deed was dat voorvader Evert Jans (van voor 1740) als achternaam had: 'Op den Groten Oever'.. : hoe letterlijk wil je het hebben?! Zo'n leuke ontdekking dat via deze lijn mijn genen dus bijna letterlijk verbonden zijn met deze grond: blijkbaar heette het hier toen ook al zo, en wie weet hoe lang daarvoor ook al? Dat heb ik tot nu toe niet precies kunnen vinden in mijn onderzoek, wel dat alle buurtschappen (waaronder ook IJhorst) in de late middeleeuwen tegen het jaar 1200 al met deze benamingen ontstonden of al bestonden.



In mijn vorige blog zie je een kopie van zo'n oude een geboorte-akte uit de 18e eeuw, schitterend met de hand geschreven. Voor mijn eigen geboorte-akte (die als voorste in mijn kunstwerk zichtbaar zal zijn) moest ik bij de gemeente Meppel zijn. Ik had het digitaal aangevraagd en netjes betaald, maar waar ik al bang voor was: het bleek een modern exemplaar waar weinig aan te beleven viel! Ik ben de gemeente maar even gaan bezoeken met de vraag of ze misschien een kopie voor me hadden van het originele stuk (getypt in dit geval, ja het was 1970). 
Ik durf het bijna niet te zeggen maar je kunt je conclusie al zelf trekken: eigenlijk ben ik dus helemaal geen echte inboorling en als eerste en enige in al die 8 generaties die ik boven genoemd heb niet geboren hier, maar ergens anders, namelijk in Meppel in het ziekenhuis! Maar laten we even doen alsof. Een kniesoor die daar op let :-) 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Ergens beginnen en heeeel ver terug gaan

De ware identitijd.?!