Een typisch grensgeval: Drenthe vs Overijssel

Bij de aftrap van dit project sprak ik Wolter ter Steege, spreker namens het Drents Landschap. In het verhaal wat hij die avond hield, zei hij iets waarmee hij wat mij betreft de spijker op z'n kop sloeg over hoe het gevoel zit als je aan de Overijssel-kant woont: je voelt je dan dus toch een Drent! Nooit had ik er bewust bij stil gestaan dat ik blijkbaar niet de enige ben die dit zo voelt (grappig detail: Wolter komt zelf hier niet vandaan, meer uit het noorden van Drenthe) 



(foto gemaakt van uit De Stapel, mei 2017)

Ik wed dat als je bewoners gaat navragen in willekeurig Oud Avereest, hier op Groot Oever of IJhorst, of ze zich Drent of Overijsselaar voelen, 90% spontaan zal antwoorden dat ze zich een meer Drent voelen. Blijkbaar brengt het leven hier aan deze kant iets met zich mee dat je je meer met Drenthe verbonden voelt dan met Overijssel.. 
Eigenlijk een bijzonder verschijnsel, leuk dit eens te checken bij mijn 'mede-grensgevalletjes'..! 

PS: een andere uitspraak van Wolter wil ik je ook niet onthouden (sorry Groningers ;-):
'Groningers bestaan niet, het zijn Friezen die het Drents niet onder de knie gekregen hebben.'




Reacties

Populaire posts van deze blog

Ergens beginnen en heeeel ver terug gaan

De ware identitijd.?!